lørdag den 13. april 2013

Tid til en lille opdatering


Så er det blevet lørdag, og det er blevet tid til en lille opdatering på mit liv. Jeg sidder her ved spisebordet i stuen med lidt popcorn og chips ved min side. Jeg kigger ud på den smukke udsigt, der består af høje smukke træer og i baggrunden smukke bjerge. Jeg kan høre hundende udenfor, der ivrigt prøver at skræmme aberne væk. David sidder i sin stol, med sin øl og ser rugby, mens Gill sidder ved siden af i sin stol og hækler små firkanter til et tæppe, hun arbejder på. Jeg er efterhånden faldet meget godt til, og de har mange gode historier at fortælle fra deres liv, som jeg nyder at lytte til. Da jeg kun har en uge tilbage her, før jeg skal tilbage til Debbie og Vaughn, har jeg inviteret dem ud og spise til frokost i morgen – det skal nok blive hyggeligt.
I går købte jeg min billet fra Durban til Johannesborg, og jeg kommer til at lette fra Durban d. 14. maj. Det vil sige, at jeg kun har fire uger tilbage hos iThemba. Det er godt nok underligt at tænke på. Selvom jeg også glæder mig til at komme hjem, så kan de næste fire uger pludselig ikke gå langsomt nok. Jeg har fået det planlagt sådan, at når jeg lander i Johannesborg, så tager jeg lige et par dage til pretoria. Der skal jeg være sammen med min veninde Anthea, som jeg gik i Pre-School med, da vi boede her. Det glæder jeg mig virkelig meget til! Det bliver såå sjovt at se hinanden igen.
Nårh, men hvad har jeg ellers fået tiden til at gå med de sidste par uger...
Ugen efter at iThemba Danmark var taget hjem, var det stadig ferie, så jeg skulle ikke ud på skolerne og undervise. Derfor var jeg med til en af de ”Holliday Clubs”, som iThemba arrangerer for børnene i de forskellige områder. Der har været et team af 6 unge fra USA i tre uger, og de havde sammen med Thulandi, arrangeret den ene Holliday Club. Egentlig følte jeg mig lidt overflødig, da jeg jo ikke havde været med til at lave noget, men jeg blev ansvarlig for at holde tiden – og det var jeg nu også god til. Den første dag, jeg var der, sad jeg i en times tid og snakkede med Syvion, som også arbejder hos iThemba. Han sad og delte virkelig personlige ting, og jeg følte mig simpelthen så heldig over, at få lov til at sidde og lytte til ham. 
Han er en utrolig rolig og dejlig mand, der har været igennem en masse ting, som har formet ham, til den han er. Nogle gange skal man altså bare sætte sig, tie stille og lytte!
Weekenden stod ikke på så meget.. jeg var i kirke, løb en tur med David, så lidt friends, var i ”the Mall” og var ude og gå en god lang tur med Steph. Og så gik jeg ellers og glædet mig til, at det skulle blive hverdag igen, så jeg kunne komme tilbage til undervisningen.
Og det var, som forventet, dejligt at komme i gang igen. Ugen stod på masser af undervisning og planlægning af undervisning. Jeg havde glemt, hvor meget energi det tager at undervise - Især tirsdag er hård, fordi jeg har tre klasser lige i rap fra morgenstunden af. Men det tager bestemt ikke glæden fra mig – jeg synes stadig, at det er super fedt at undervise!
Der har også, i løbet af de sidste tre uger, været et team fra England, som Steph har taget sig af. I morges skulle de op og bestige Mvubu Hill, som er det største bjerg i SweetWaters. Sidebemærkning: Dem der bor her, kalder det ikke et bjerg, men en bakke.. men jeg kalder det altså et bjerg!! iThemba tager ofte deres teams derop, fordi man kan se hele SweetWaters derfra, og da jeg ikke havde været der før, ville jeg meget gerne med. Det fik jeg selvfølgelig lov til, og sammen med Syvion, Steph, hendes mand David og teamet fra England, besteg vi i morges Mvubu Hill. Det var virkelig en dejlig tur, og der var en fantastisk udsigt deroppefra. Det var sjovt, fordi jeg ligesom kunne genkende tingene. Jeg kunne se de skoler, jeg underviser på, og der hvor iThembas Community Center skal være. Det var en skøn måde at starte dagen på.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar