torsdag den 21. marts 2013

Grille med hyæner


Så er det blevet torsdag, og i går kom jeg hjem fra fem dage på safari. Jeg var afsted med Sam, Stu, deres søn Caleb (på 6 måneder), Debs og hendes norske veninde Camilla. Vi startede ud med at overnatte en enkelt nat i et område der hedder St. Lucia. St. Lucia er en stor park, der blandt andet har en stor flod, et skovområde og et kystområde ud til det indiske ocean. Parken har en masse vilde dyr, dog ikke løver, som vi kørte efter den første dag. Vi fik set nogle bøfler, nogle vortesvin, nogle flodheste, en jackal, zebraer og en masse kuduer (en kæmpe stor antilope). 
Vi kørte gennem en tæt skov, og kom pludselig til havet. Det var så utrolig smukt, med bølgerne der rullede ind over land. Selvom det var midt i parken med de vilde dyr, måtte man gerne bade i havet, så det gjorde vi. Vandet var virkelig lækkert, og det var såå sjovt med de store bølger. Efter det kørte vi tilbage til den hytte, vi havde lejet, hvor vi skulle sove. Næste dag, startede vi ud med at tage på en bådtur gennem floden der snor sig gennem St. lucia. Turen var et par timer lang, og vi fik set en masse flodheste og en enkelt krokodille, der lå på land. Det var dejlig afslappende, bare at sidde og nyde det sydafrikanske land, og det var fedt at man kunne komme så tæt på flodhestene. 
Efter det kørte vi mod Hluhluwe-imfolozi. Hluhluwe-imfelozi er en 96.000 hektar stor gamepark/safaripark, der er fyldt med vilde dyr. Denne park har The Big Five, som er elefanten, løven, næsehornet, bøflen og leoparden. Også her havde vi lejet en hytte, hvor vi så skulle overnatte tre nætter. Selvom der er mange dyr, så er det et meget stort område, og der er få veje, så man kan sagtens køre rundt en hel dag, uden at se noget. Det var derfor utrolig heldigt, da vi efter at have kørt rundt i to timer den første dag, havde set: en løve, giraffer, en hyæne, næsehorn, vortesvin, impalaer, zebraer, bøfler, nyalaer og bavianer. Det var helt vildt, vi følte os såå heldige. Så kan man på en anden måde slappe af de andre dage, fordi man allerede har set så meget.
Den lodge, hvor vi havde lejet en hytte, var der kun et elefanthegn, dvs. at alle andre dyr end elefanten kan komme ind. Det gør det lidt mere spændende. Vi fik både besøg af en zebra, af nyalaer, af impalaer, vortesvin og aber. Og så havde Sam og Stu fortalt, at der hver aften kom hyæner, fordi de kan lugte kødet fra folk, der griller om aftenen. Rimelig sejt, synes jeg. 
Den første aften, søndag, sod jeg og grillede med Stu, og vi jokede en masse om, hvordan vi kunne tiltrække hyænerne. Det var virkelig hyggeligt. At stå under Sydafrikas nattehimmel, kigge på stjerner, grille og lytte til nattens lyde – fantastisk. Vi gik indenfor og spiste, og Stu havde ”ved et tilfælde” glemt noget af kødet på grillen. Det resulterede i, at vi en halv time senere sad klæbet op til vinduet med lyset slukket, og kiggede på tre hyæner 10 meter væk, der lå lige ved siden af grillen og kiggede på kødet. Efter yderligere ti minutter, begynder den ene hyæne så at rejse sig op, og gå hen til grillen for at tage kødet. Men da kødet sad lidt fast, havde vi meget lang tids underholdning, med at se på at den prøvede at få kødet. Med vores lommelygte var vi så fuldt optaget af at kigge på, hvad der skete ved grillen, at vi ikke opdagede, at der var en hyæne, der havde sneget sig ind fra højre. Lige pludselig er der en hyæne, der dukker op HALVANDEN meter, fra der hvor vi sidder. Det var seriøst for vildt. Vi holdt alle sammen vejret, og da den var gået forbi, var vi alle sammen helt oppe og køre.
Vi var også på natsafari den ene aften. Her kørte vi rundt i sådan en åben safaribil, hvor man sidder lidt i niveau, og så var der en ranger, der kørte bilen. Bare det, at bilen er åben, og at det er nat, gør det spændende at være på natsafari. Det var lige før, at jeg havde det sådan, at vi ikke behøvede at se noget, det var ligesom oplevelse nok i sig selv. Men så efter at have kørt rundt i en times tid, får rangeren øje på en løve. Først tror jeg ikke på ham. Den er måske 75 meter væk, og han mente, at han kunne se den ligge under et træ. Han lyste med en stor lygte, men ingen af os kunne se den. Så kørte han lidt længere frem, og kørte så af vejen. Jeg tænkte, at han nok bare lige ville vende bilen sådan, at alle kunne se. Men så fortsætter han med at køre af vejen, og køre hele vejen ind til løven, så vi til sidst kun er ti meter fra den. Det var en hanløve, og da vi lyste på den åbnede den munden, så rejste den sig op, og så løb den væk. Det var helt vildt! Den var så stor og det var så syrealistisk, fordi den var så tæt på. Det var så sejt, at han fik øje på den! Samme aften så vi også et næsehorn der løb, en masse ugler, en masse kaniner, en hunløve, en giraf, en bøffel og hyæner.

Jeg ville virkelig gerne se elefanter, og synes ikke helt, at det var godt nok, at vi havde set nogle grå klatter meget meget langt væk. Da vi så den sidste aften kørte hen til en udkigspost ved en flod, for at se solen gå ned, fik vi øje på tre elefanter på den anden side. Pludselig kom der flere og de begyndte at gå ned for at drikke vand. Så begyndte den ene elefant at krydse floden, og da den var ovre begyndte de andre elefanter, der nu var blevet til femten elefanter inklusiv nogle unger, at krydse floden. Det var simpelthen så fantastisk. Aftensolen faldt over dem, og man kunne høre vandet der plaskede, hver gang de tog et skridt. Jeg var så lykkelig, at jeg kunne græde – det var så smukt!
Alt i alt, var det virkelig en skøn tur. Det var også dejligt at lære de andre bedre at kende, men kunne også mærke til sidst, at det er lidt lang tid at være i en bil eller en lille hytte hele tiden med de samme mennsker. Så det har været dejligt i dag, hvor det er en helligdag, at sove længe og være hjemme for mig selv. Og så går alle mine tanker mod Christian, der nu er på vej med de andre fra iThemba Danmark, mod Sydafrika. Jeg glæder mig simpelthen så meget til, at de kommer!!
Nårh jo, så går det også meget bedre hos dem, jeg bor hos. Jeg skulle lige vende mig til, at det er anderledes. Og jeg synes stadig, at det andet sted var meget rare at bo, men hvis jeg ikke sammenligner, er det her helt fint.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar