Hvorfor?: Der er et begrænset
antal rollemodeller, for det meget høje antal af børn og unge, der
er i området. Mange af husstandene i Sweetwaters er med enlige
forsørgere eller børne-forsørgere, hvor der er et fravær af
voksne rollemodeller. Desuden har alkoholisme og stofmisbrug skabt
meget usunde situationer i mange familier. Den generelle mangel på
en sund familiestruktur, har betydet, at børn og unge mangler gode
rollemodeller, samt voksen supervision og vejledning. De har ingen at
gå til, når livet volder dem problemer, og det fører til
forskelligt slags misbrug, lavt selvværd og er fanget i problemerne.
Uddannelsessystemet er også meget
ringe. Omkring 24.000 har ikke gået i nogen form for skole. Omkring
46.000 har gået delvist i grundskolen. Omkring 16.000 har
færdiggjort grundskolen. Omkring 7.400 har gået delvist i
gymnasiet. Omkring 3.400 har gået i gymnasie de sidste to år.
(deres gymnasie kaldes High School og er fra 8.-12. klasse). Og kun
omkring 400 har en højere uddannelse. Derudover lærer børnene, i
deres tidlige år, ikke de krævende grundlæggende færdigheder, som
er nødvendige for at klare sig i skolen og dermed klare sig, når de
starter i det formelle uddannelsessystem. Eksamenerne er
landsdækkende, det vil sige, at de skal tage de samme prøver i
slutningen af året, som resten af landet – og da lærerne der
underviser, selv har fået dårlig uddannelse, er området fanget i
en ond cirkel af dårlig uddannelse og dårlige odds for at bestå og
dermed gennemføre.
iThemba: iThemba ønsker at
ændre uddannelsessystemet fra bundet og op, over de næste 15 år.
De ønske at skabe en generation, der vokser op med uddannelse og
muligheder, som vil blive rollemodeller, lærer, leder og bringe håb
og en fremtid til området.
Hvordan: iThemba har en masse
ansatte, heraf en gruppe mennesker, der kaldes ”field workers”,
der tager ud i Sweetwaters hver dag. De står bl.a. for ”life
skills”, ”homevisits” og ”life groups”:
- Life skills: er undervisning på skolen, der handler om at leve et godt liv og tage de rigtige valg. At opbygge god selvtillid, at sige nej til vold, at gøre en indstats i skolen, at respektere andre, at tage gode beslutninger osv. En direkte oversættelse vil være: livsfærdigheder.
- Home visits: Her tager de hjem til de unge, for at lytte til dem, vejlede dem og snakke med dem. Hvis familien er åben over for det, snakker de også med familien.
- Life groups: er en slags ungdomsgrupper på omkring 20 børn/unge, hvor der bliver leget, bygget fællesskab og undervist i at følge Jesus og leve som ham.
Så bliver der arrangeret ungdomslejre,
børnelejre og andre events, der bringer fællesskab, glæde og håb.
Der er også fokus på at undervise,
udvikle og hjælpe lærerne og pædagogerne, både i skolerne og i
creche'erne. Samt undervise, udvikle og hjælpe eleverne og børnene.
iThemba mener, at de er forpligtet til at tænke grundigt over,
hvilken type hjælp de tilbyder. De ønsker, at det de bidrager med
imødekommer reelle behov og opfordre de trængende til at deltage i
deres egen opløftelse/udvikling. De ønsker, at dem der bliver
hjulpet vil voksne og modnes i arbejdet, for at få de færdigheder
de behøver, for til sidst at stå på egne ben. Hjælpen skal styrke
området, i stedet for at være en midlertidig lindring.
Det er her mit arbejde kommer ind i
billedet. Jeg underviser eleverne, så de udvikler færdigheder og
tager viden med sig videre, samtidig med at jeg hjælper, inspirerer
og udvikler lærerne. På den måde kan lærerne selv fortsætte, når
jeg er tager hjem og forhåbentlig, har de fået en større viden og
forståelse for det at undervise i billedkunst, og føler sig mere
udrustet til deres arbejde. Jeg har løbende lavet eksempler af alt,
hvad jeg har undervist i, og vil i slutningen af mit ophold, give
hver lærer, som jeg har arbejdet med, en mappe, der kan hjælpe dem
med undervisningen næste år.
iThemba betyder håb – og det
er målet: Vores
passion er at tjene menneskerne i Mpumuza (Sweatwaters) og give dem
et håb for fremtiden gennem uddannelse, udvikling og nye
færdigheder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar