onsdag den 9. januar 2013

Første dag på arbejdet

Dagen i går var første dag på arbjedet, og den var ikke helt som forventet...
I går kørte vi hjemmefra kl 7:50 mod iThembas hovedkontor, der ligger i Hilton. Da jeg kom ind var alle meget imødekommende, og jeg blev mødt med smil og knus. Sizwe, der hentede mig i lufthavnen i søndags, præsenterede mig for alle, og det var dejligt at møde dem, som jeg har hørt om så længe. Han viste mig også et lille bord og en plasticstol, der skal være mit "kontor" de næste måneder. Ved siden af stod der en hel masse mad og poser og alt muligt, men det bliver fjernet på lørdag, hvor dem fra efterskolen kommer. Jeg tror, jeg vil købe en lille plante eller sådan noget - bare for at gøre det lidt mere personligt.
På mit skema stod der, at jeg skulle med Sizwe rundt i området og følge ham hele dagen, men han skulle altså være på kontoret hele dagen. Bum.. Nårh.. hvad skulle jeg så lave indtil klokken 17? Den første time sad jeg bare for mig selv og prøvede at udforme nogle kunstprojekter. Men det var ret vanskeligt, da jeg slet ikke ved, hvilke klasser jeg skal være i, og hvad lærerne gerne vil have, at jeg laver. Jeg havde heller ikke min computer med, for jeg troede jo, at jeg skulle med Sizwe hele dagen. Omkring halv ti til ti var jeg heldigvis med til lidt. Stu lavede en præsentation af hele iThemba Projektet, og det blev jeg meget motiveret og inspireret af - så det var fedt. - Under apartheid blev de sortes uddannelse nedprioriteret, hvilket bla. medførte, at dem, der skal undervise den nye generation, har begrænset viden og evne til at lære fra sig. Hvilket ender i en ond cirkel, da næste generation også vil få ringe uddannelse. iThembas ønske er at inspirere og coache lærerne, samt undervise og udvikle børnene. De mener, at hvis man påvirker barnet, når det er mellem 0 og 6 år, vil det have indflydelse på dem resten af livet. Så i stedet for bare at skulle passe sig selv og blive fodret en gang i mellem i disse daginstitutioner, så vil iThemba gerne, at de bliver udviklet med leg og undervisning. De vil altså prøve at bryde den onde cirkel. Det er en meget langvarig proces, men allerede nu begynder man at se stor forskel, hvilket er meget opmuntrende og motiverende. (Det var i meget korte træk, hvad de vil)
Efter det sad jeg lidt for mig selv igen, og så kom, en der hedder Syvion, hen til mig og sagde, at han ville vise mig rundt i Sweetwaters. Vi kørte afsted i hans bil og han fik vist mig en meget stor del af området, og mange af skolerne. Børnene starter først i børnehave og skole på mandag, så det var bare udefra, at jeg fik set tingene. Det var virkelig fedt at se området og tænke på, at det er her, jeg skal prøve at gøre en forskel. Det er et kæmpe stort område - der bor mellem 50.000 og 60.000 mennesker i Sweetwaters, og det er ikke ligesom en township, hvor husene er mega tæt pakket, der er masser af plads i mellem, så det fylder virkelig meget.
Vi var nok tilbage igen omkring klokken 12 og fra der af, havde jeg ikke rigtig noget at lave til kl 17. Det var ret frustrerende bare at sidde, når man kommer fuld af energi klar til at hjælpe - men Afrika er Afrika - og heldigvis skal jeg være her i lang tid, så jeg skal nok nå at hjælpe en hel masse! Og hende, som jeg har haft alt kontakt med, kommer først tilbage fra ferie på torsdag - det tror jeg også har meget at sige.
Meget bedre forberedt i dag!
I dag var jeg meget bedre forberedt, og havde pakket computer, bog, ipod og tegneting -  Nu kunne dagen bare komme an! Men med forventningerne helt nede, blev jeg meget positiv over dagens forløb. Jeg startede med at være med til et slags personalemøde, hvor der blev sagt velkommen til alle. Udover mig, der er ny frivillig, så er der fire nye i personalet også, og vi skulle alle fortælle lidt om os selv. Selvom jeg ikke er igang endnu, så er det rart at føle, at man er en del af et team, der har en god mission. Så var der en, der havde fødselsdag, hvilket selvfølgelig skulle fejres med kage - lækkert! Det meste af formiddagen og middagen har jeg brugt på at finde noget papir til nogle kort. Sizwe og Syvion bliver begge fædre inden for de næste par måneder, så på fredag holder vi vidst en lille "suprice-tillykke-fest", hvor de selvfølgelig skal have et kort, hvor alle har skrevet en lille hilsen. Det tog lidt længere tid end forventet, at hente disse ting, da der stadig ikke er strøm i dele af byen, og vi derfor måtte køre til Pietermaritzburg. Og nu er klokken allerede fire, og der har ikke været ret meget tid i dag, hvor jeg ikke har haft noget at lave - så det er virkelig dejligt!

På lørdag kommer holdet fra efterskolen, som jeg skal bo med og være sammen med, alt den tid de er her, så der kommer jeg i hvert fald til at lave en hel masse! - det bliver også super fedt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar