fredag den 8. februar 2013

4.klasse-begejstrings-bomber


I dag undeviste jeg 4. klasse på Mountain Home. Min undervisning her, er delt i to: Science and Tecnology – Art and Culture.
I science and tecnology-delen, skal jeg følge lærerens undervisning. I denne uge har hun undervist i planter, blomster og træer, det er vidst under temaet liv/levende, og så skal jeg lave den kreative del til det. Jeg havde medbragt fire blomster, for at vise hvad blomsten består af, og efter at have lavet noget tavlegennemgang, skulle de selv tegne nogle blomster. Det er virkelig en skøn alder at undervise, da de stadig er børn. For eksempel, da jeg lige var kommet ind, sagde jeg ”I dag skal vi tegne blomster” - og så jublede de alle sammen, som hvis jeg havde sagt, at de skulle spise is. Det fyldte mig virkelig med glæde!
Efter at have tegnet blomster, skulle de tegne blade. Jeg havde tidligere i dag været ude og plukke 20 blade, så de hver kunne få et at kigge på. De skulle kigge nøje på bladet og så tegne, hvad de så – det blev også rigtig godt!

I Art and Culture-delen er jeg mere fri, her skal jeg bare dække nogle af emnerne: Linier, former, farver, 2D, 3D, farvelægge, klippe, klistre... Så i dag tænkte jeg, at vi skulle starte med det grundlæggende: farvecirklen. De fik hver en cirkel, der var inddelt som farvecirklen, bare uden farverne. Så skulle de, trin for trin, udfylde felterne med de farver, som jeg ”dikterede”. De gjorde det med fedtkridt, så de kune blande farverne. Det var fantastisk at se deres begejstring, da de opdagede, at når man farvede med den gule ovenpå den røde – så fik de orange, og med den gule på den blå fik de den grønne. Det var sjovt at følge deres ansigtsudtryk i det, de startede med at farve til de pludselig råbte: ”orange, orange, orange” i jubel. Det var fedt! Jeg håber virkelig, at de har lært det og kan huske det. Det er lidt skræmmende at tænke på, at jeg underviser det sammen i 7. 8. og 9. klasse som i 4. klasse – det siger noget om, hvor dårlig deres uddannelse er.
- Og da vi så var færdige og skulle afsted, så ville alle børnene kramme og give high fives – det var virkelig fantastisk! Meget livsbekræftende.  











Ingen kommentarer:

Send en kommentar