tirsdag den 5. februar 2013

Foreign to Familiar


I sidste uge lånte jeg bogen ”Foreign To Familiar” af Sam, og blev færdig med den i dag. Det er en meget spændende og interesant bog, der handler om forskellen på folk fra en kultur i et varmt klima og folk fra en kultur i et koldt klima. Her er nogle eksempler, som bogen kommer med: (listet, koldt vs. varmt) - baseret på at skabe relationer vs. opgaveorienteret - kommunikation skal skabe en ”feel-good” atmosfære vs. kommunikation skal indeholde specifik information - kommunikation handler om at være venlig vs. korte og konkrete spørgsmål viser respekt for den andens tid - et ”ja” er ikke altid svaret på dit spørgsmål, det er først skridt på vejen til en venlig konversation vs. et ærligt og konkret svar er kun information, det ændrer ikke på hvad personen tænker om dig - orienteret på fællesskabet vs. individualistisk - jeg hører til et sted, derfor er jeg vs. jeg er en selvstændig person med egen identitet - individerne ved at de automatisk er inkluderet i en samtale, et måltid og andre aktiviteter vs. man forventer at folk spørg om lov til at låne noget eller afbryde en samtale - er ikke så orienteret omkring tiden som dem fra en kultur i et koldt klima vs. er meget tids-orienteret - er spontane og flexible i deres tilgang til livet vs. er meget struktureret i deres tilgang til livet - agerer efter hvad livet bringer dem vs. nyder at bruge tiden effektivt.

Det er super interessant, når jeg som en pige fra en kultur i et koldt klima træder ind og skal arbejde sammen med folk fra en kultur i et varmt klima. Jeg har nogle eksempler, som jeg, efter at have set tilbage på ugen, pludselig har kunnet give mening:
  • Den ene dag var Steph og jeg ude på en skole, hvor vi talte med en af lærerne, som jeg skal arbejde sammen med. Da vi havde snakket og skulle til at afsted, kom vi i tanke om, at vi skulle spørge efter hendes nummer, så vi kan ringe til hende, hvis vi skal lave flere aftaler. Hun stod lidt og trykkede og kiggede på sin mobil, men kunne ikke finde nummeret. Pludselig sagde hun nogle tal i retning af, 35 36 37 43 21 – vi sagde pænt tak og gik. Både Steph og jeg var bagefter overbevidst om, at det var noget hun fandt på. Med stor sandsynlighed, var det bare et nummer, hun fandt på for ikke at skuffe os, og i stedet lave en ”feel-good”-atmosfære, og give os, hvad vi gerne ville have.
  • I fredags skulle vi have lavet Asidlale Assessment på en skole, men torsdag fik vi af vide, at fredag er sports-dag for alle eleverne, og at de derfor ikke kunne være med til det andet. Sam sagde, at læreren havde vidst det i lang tid uden at have sagt, at iThemba ikke kunne komme og lave deres program. Hun har sikkert sagt ”Bare kom, det passer fint” for ikke at skuffe Sam, og i stedet for at sige den aktuelle information, skabt en ”feel-good”-atmosfære. Det går selvfølgelig Sam på, der har spildt tid og planlægning.
Pga. englændernes kolonisering for mange år siden i Sydafrika, er blandt andet Sydafrika et miks af folk fra kulturer i et varmt og koldt klima. Sam, Stu og Steph er fra kultur i et koldt klima, mens alle medlemmerne der er zulu, er fra en kultur i et varmt klima.
Et anden ting er fx at jeg spiser min medbragte madpakke hver dag, mens zulu-medarbejderne går i samlet flok til Spar hver dag, køber noget sammen, går tilbage og deler maden.
Jeg synes virkelig, at det er interessant, og synes næsten, at det er skræmmende, så godt det passer. Jeg er virkelig fra en kultur i et koldt klima!
Da jeg havde læst bogen færdig, tog jeg en masse noter, så jeg ikke glemmer disse ting, når jeg har afleveret bogen. Det gik faktisk op for mig, at jeg savner at tage noter til noget, at læser og blive klogere på noget. Når jeg siger til folk, at jeg nok gerne vil læse medicin, når jeg kommer hjem, får jeg rigtig ofte den reaktion, at ”puha, det er alt for lang tid at læse/studere” - men nørdet, som det er, så kan jeg godt lide at blive klogere og lære ting. Så det var en ret fed ting også lige at indse ved at læse denne bog!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar