onsdag den 6. februar 2013

Kunst på Kunst


I går var jeg, ligesom sidste tirsdag, ude på skolen Mashaka og undervise 7. 8. og 9. klasse i billedkunst. Om morgenen håbede jeg lidt på, at det ville begynde at regne, så vi ikke skulle derud (Hvis det regner, kommer børnene ikke i skole, fordi de skal gå i skole og ikke gider at blive våde..). Det er lidt en stor mundfuld at undervise tre klasser, og læreren virkede ikke særlig begejstret sidste gang.
Men det holdt tørt, og vi kørte afsted, så vi var der omkring klokken otte (selvfølgelig ikke præcis klokken otte når skolen starter, for så er lærerne der ikke endnu). Jeg startede i 8. klasse, og som det oftes går, når man har meget meget lave forventninger, så gik det rigtig rigtig godt! - I alle tre klasser. Jeg lærte dem, hvordan man kan lave et mønster ved at gentage en form. Halvdelen skulle lave mønstre kun af cirkler, og den anden halvdel skulle lave mønstre kun af trekanter. Efter at have "øvet" sig i det, skulle de alle sammen sætte mønsteret ind i en anden kontekst - her et "tre". De skulle tegne en stamme, og lave træets krone af henholdsvist cirkler og trekanter. De var såå gode - og resultaterne blev simpelthen så flotte! Og så var læreren meget mere positiv denne gang. Da hun så, hvad de havde lavet, smilede hun bredt og sagde "Eii, hvor er de dygtige og kreative". Så også det, var meget opmuntrende!

Efter at have undervist i 8. klasse fik jeg Thulani (iThemba-zulu-ansat) til at spørge ud i klassen, hvem der ville være interesseret i at være med i en kunst klub uden for skoletiden. Nogen der elsker at være kreative, vil bruge deres fritid på det, vil komme til tiden og være engageret. Og der var 25 der gerne ville være med - Det er helt fantastisk! Jeg har virkelig gerne villet starte en kunstklub, da jeg med færre elever, kan gå meget mere i dybden og lave kunstprojektor, i stedet for bare at undervise. Det bliver for fedt! Jeg har delt dem i to, så jeg kommer til at have et hold på 12 onsdag eftermiddag og et på 13 torsdag eftermiddag - og jeg starter allerede i næste uge! Wuhu!

I morges var jeg i Siyazama Creche, hvor jeg skulle lave nogle valentines kort for Sam. Det gik også super godt - så det var fedt! Her var børnene noget yngre, og det skulle derfor være meget simpelt, hvis alle skulle kunne følge med. Jeg lavede det med fire børn af gangen, og selvom jeg ikke kan zulu, fik jeg vist, hvad de skulle - og resultaterne blev også her rigtig gode! I morgen skal jeg ud i Siyazama Creche igen, denne gang bare for at lege med børnene og hjælpe pædagogerne. Det glæder jeg mig også til - det er en dejlig alder at lege med, hvor de ikke forventer så meget, bare man kilder dem lidt eller laver sjove ansigter, så er de underholdt!









Ingen kommentarer:

Send en kommentar